O FIRMĚ
Zeptáte-li se jakéhokoliv audiofila na Chesky Records, řekne vám, že tento label vytvořil zlatý standard pro kvalitu zvuku. Filosofie Chesky Records je jednoduchá: vytvořit dojem živě hrajících hudebníků v reálně znějícím trojrozměrném zvukovém prostoru. Chesky Records se snaží ve svých nahrávkách dosáhnout maximálně věrného zvuku v porovnání s živou produkcí, a to díky nejpokročilejším nahrávacím technologiím, pečlivému dodržování logických nahrávacích postupů, ale hlavně díky týmu, který věnuje pozornost každému detailu při vzniku každé nové nahrávky. Díky tomuto všemu je posluchačský zážitek nezapomenutelný, radostný, vzrušující, ale hlavně realistický.
Chesky Records během své existence dosáhli několika průmyslových prvenství:
– první vydávali CD pořizované technologií převzorkování původních nahrávek na nahrávky s vysokým rozlišením.
– první nahrávali s technologií 96 kHz/24 bit a následně 192kHz/24bit.
– první představili nahrávky na DVD diskách ve formátu DVD-Audio.
– první nahrávali multikanálové disky v experimentálním formátu 6.0 ve snaze postoupit dále za již tradiční 5.1 surroundový formát.
– jako jedni z prvních uvedli na trh nahrávky ve formátu SACD a to nejen ve formátu stereofonním, ale také v multikanálovém. Všechny současné nahrávky pořizované firmou Chesky Records jsou nahrávány v multikanálovém formátu, kdy po následné realizaci na medium si posluchač může zvolit, zda bude nahrávku poslouchat v multikanálovém SACD formátu, ve dvoukanálovém – stereofonním SACD a nebo tradičním CD formátu.
– jako první uvedli na trh disky 192/24 Master WAV Disc, které posluchači nabízí hudbu ve zcela nezměněném stavu, tak jak ji zaznamenalo nahrávací zařízení.
– Chesky Records stáli u zrodu obchodu se streamovanou hudbou ve vysokém rozlišení. Aktuálně jejich internetový obchod HD Tracks patří k nejvyhledávanějším e-shopům s velmi širokým sortimentem hudby ve skutečně vysoké kvalitě.
Historie Chesky Records
Vše začalo roku 1978, kdy mladý skladatel a muzikant jménem David Chesky, který v té době začínal pracovat v Columbia Records, zjistil, že je znechucen nedostatkem péče poskytované kvalitě nahrávek u většiny světoznámých umělců. Začal se tedy se svým mladším bratrem Normanem zabývat myšlenkou o založení své vlastní nahrávací společnosti. Jako dva mladí lidé mnoho navěděli o chodu nahrávací společnosti ale to, co bratři u Columbia Records postrádali, tedy snahu vytvořit precizní nahrávky plné detailních a reálných zvuků, využili jako svůj klad. A tak se zrodili Chesky Records. Norman vzpomíná: „Chtěli jsme potěšit hudební znalce a highendové audiofily tím, že jsme získali souhlas některých z nejlepších hudebníků světa, abychom mohli nahrávat jejich živá vystoupení za pomocí nejnovějších a technicky nejpokročilejších technologií.“ David podotýká: „Vždy, když jsem byl přítomen v nahrávacím studiu a viděl jsem padesát připravených mikrofonů, uvědomil jsem si, že lidé takto poslouchají nahrávku v nepřirozeném, uměle vytvořeném prostoru, tedy jinak než muzikanti hrají. Rozhodl jsem se proto, že když už jsme jednou založili nahrávací společnost, musíme mít jinou a jedinečnou nahrávací filozofií.“
Od roku 1986 David Chesky objížděl univerzity a přednášel vědcům a inženýrům o nahrávacích možnostech. V tomto stejném roce měl také tu čest být představen významnému klasickému pianistovi Earlovi Wildovi, který nejen, že ukázal mladšímu hudebníkovi jak skládat a produkovat kvalitní hudbu, ale také mu dal příležitost vyslechnout si některé z proslulých Rachmaniffových nahrávek které dříve natočil pro knižní vydavatelství Reader’s Digest. David byl ohromen tím, co slyšel. Z toho důvodu on a Norman uzavřeli dohodu s Earlem Wildem a Reader’s Digest, že znovu vydají tuto nahrávku avšak jako propracovaný, audiofilsky kvalitní vinyl. Bratři šetřili každý cent, aby získali speciální mixážní pult a elektronkový vícestopý magnetofon, který by přinesl původní kouzlo ze starších nahrávek. Tato nahrávka byla velmi úspěšná a setkala s ohromným úspěchem nejen u mnoha audiofilů, ale také u široké veřejnosti. Díky tomu obchodnímu úspěchu mohli Chesky znovu vydat i další nahrávky z Reader’s Digest Výběr a později vytvořit několik výtečných orchestrálních nahrávek v studiích proslulé společnosti RCA. Další krok se ukázal jako ještě těžší než ten první. Museli totiž prokázat, že jsou schopni nejen vydávat znamenité dotisky, ale také prvotřídní originální nahrávky. Pronajali si legendární RCA Studio A a nechali si vyhotovit speciální akustické vybavení tohoto studia na zakázku. Následovala nahrávka jazzového houslisty Johnyho Friga, hned po té dlouho obdivovaní jazzmeni Clark Terry a Phil Woods. Díky těmto nahrávkám se opět dostavily bouřlivé reakce jazzových fanoušků a audiofilů. Následně se podařilo vybudovat impozantní škálu latinskoamerických talentů, mezi než patří: Luiz Bonfa, klarinetista a altsaxofonista Paquito D’Rivera vyznamenaný cenou Grammy, vokalistka Ana Caram a mnoho dalších.
Audiofilská současnost
Katalog Chesky Records se soustavně neustále rozrůstá. Lze v něm nalézt jak jazzové legendy jako Peggy Lee, Herbieho Manna, Bucka Pizzarelliho, Joe Hendersona a McCoy Tynera, ale také současné umělce jako je Livingston Taylor, Kenny Rankin, Rebecca Pidgeon, Sara K., John Pizzarelli, Christy Baron. Nijak není opomíjena klasická huba od proslulých klávesistů Earla Wilda a Igora Kipnise či populárních hudebních inovátorů Orquesta Nova. Realizace každého dalšího u těchto alb přináši mezi odborníky a příznivci této hudby velmi příznivé reakce, která stále přidává motivace k pokračování a realizaci nových nahrávek.
Chesky Records byli první nahrávací společností, která použila vyššího (tehdy 128-násobného) převzorkování, aby dosáhla vyšší detailnosti, které předtím byla neslyšitelná. Dodnes jsou při nahrávacím procesu používány jedny z nejkvalitnějších D/A převodníků anglické firmy dCS, které také distribuuje naše společnost. Díky tomu dosáhli toho, co začalo být známé jako High Resolution Recording (nahrávky ve vysokém rozlišení). Chesky Records se stala první nezávislou americkou společností, která pro své nahrávky používá novou, dnes již zcela opomíjenou technologii DVD-Audio. V současné době všechny nahrávky vznikají v audiofilském formátu SACD, který dovoluje dále rozšiřovat jedinečný prožitek při poslechu unikátních nahrávek Chesky Records. Většina nahrávek je pořizována také v multikanálové verzi, kdy je tedy možné si nahrávku vychutnat také na vícekanálových aparaturách. Současně je většina nově vznikajících SACD disků lisována ve formě „Dual Layer“, což znamená, že kromě SACD stopy je také na disku klasická CD stopa a disk je tedy možné přehrávat v jakémkoliv CD přehrávači. Nejnovější trend, který u audiofilů získává značnou oblibu, je realizace nahrávek ve formátu 192/24 Master WAV Disc, kdy je přesným duplikátem prvotní nijak neupravené nahrávky. Tím je umožněno využít nejvyšších kvalit současných D/A převodníků.
Zatím co se Chesky Records dařilo posouvat technické hranice nahrávané hudby, dosáhli také značného uměleckého triumfu. Třetí deska, kterou vydal Paquito D’Rivera u Chesky Records, Portraits of Cuba, krásná sbírka kubánských lidových písní v jazzovém podání, získala roku 1997 cenu Grammy za nejlepší latinské jazzové dílo, čímž porazila spoustu významných a silných konkurentů.
Chesky Records díky svým jedinečným nahrávkám získávají stále širší okruh obdivovatelů jejich nahrávek a to nejen z technické, ale také především z instrumentální stránky. To vše díky inovativním nahrávacím postupům, otevřenosti vůči všem inovacím, ale také díky velmi dobrému výběru interpretů. Přejeme vám mnoho nezapomenutelných chvil při poslechu nahrávek Chesky Records…