Historie firmy Diapason
Krása, umění, hudba, kultura, jídlo, příroda a inspirativní krajiny, vnitřní smysl pro harmonii a příjemné proporce a také vkus pro rafinované a dobře navržené předměty – to je to, co po staletí živilo italský talent a kreativitu. To vše můžete vidět všude kolem, když se procházíte centrem po úzkých uličkách jakéhokoli italského města. Je to něco, co zaujme vaše oči a zapojí vaše smysly a emoce. Základní koncept a filosofie společnosti Diapason pramení z tohoto italského kulturního a historického pozadí a z vášně a citu pro hudbu jejího zakladatele, Alessandra Schiaviho. Ten byl předurčen stát se profesionálním hudebníkem, to se však změnilo, když studoval hru na klavír a skladbu pro varhany na konzervatoři v Brescii v severní Itálii, kde se setkal se slavným houslařem Filippem Fasserem. Tento slovutý houslař, pokračovatel tradice houslaře Gasparo da Salò, který žil v 16. století, a jehož nástroje byly žádanější než ty z Cremony, představil Alessandru Shiavimu zásadní vliv použitých materiálů na přednes hudby. Houslařské umění inspirovalo Schiaviho vizi, jak navrhnout a postavit reprosoustavy, které by spojily zkušenosti získané v oblasti hudby za léta studia klavíru a jeho práci v nahrávacích studiích se sólovými umělci, komorními nebo plnými symfonickými orchestry. Na tomto základu se Alesandro, který také studoval elektrotechniku, rozhodl vytvořit referenční monitor, který by věrně zachytil živou hudbu. Výsledkem byla první, tehdy ještě rovnostranná reprosoustava s názvem Prelude, která se stala komerčně dostupnou v roce 1987.
Současná produkce značky Diapason
Reprosoustavy Diapason jsou jendy z mála, které jsou schopny plně zprostředkovat emocionální prožitek živého vystoupení a tak znovu reprodukovat celé spektrum informací zaznamenaných během hudební akce. Tedy přesně definovanou trojrozměrnou zvukovou scénu s čistě naturalistickým pocitem. Lídr společnosti diapason, Alessandro Schiavi je také hlavním designérem a technickým návrhářem všech modelů reprosoustav Diapason. Díky svým zkušenostem s živou hudbou, zvukem klavíru, na který hrával, a nástroji a hlasy, které nahrával, je pro něj snadné navrhovat reprosoustavy na způsob hudebních nástrojů. Díky těmto svým představám a zkušenostem Alessandro vytvořil team mistrů, řemeslníků a odborníků na umění zpracování dřeva, kteří jsou schopni vytvářet takové produkty, které vzbuzují emoce ještě před zahráním první noty. Jedině zkušený řemeslník hluboce rozumí živému materiálu, kterým je masivní dřevo zvolené pro ozvučnice reprosoustav Diapason a proto je schopen sestavovat skříně reprosoustav s velkou pečlivostí a přesností, přičemž respektuje dobu potřebnou k správnému vyzrání vlastní hotové skříně.
Jedinečný zvukový projev reprosoustav Diapason
Charakteristickým znakem reprosoustav Diapason je právě skříń s mnohostranným tvarem ozvučnice, která důsledně vychází z akustických principů tím, že vytváří téměř ideální kruhové vyzařování zvuku kolem reprosoustavy bez nežádoucích odrazů a tím minimalizuje rezonanční zkreslení zvuku vycházelícího z měničů. Příkladem je tvar připomínající vybroušený diamant, který má výtečná reprosoustava Adamantes. Tento jedinečný design se blíží teoretickému ideálu vyzařování z bodového zdroje, kdy při správném rozestavení reproduktor zcela jednoduše zmizí ze scény, což dává posluchači pocit vysoce realistické, až virtuální, zvukové scény.
V roce 2010 Alessandro Schiavi představil referenční model reprosoustav Dynamis, který společně vyvíjel s modelm Astera. Při vývoji reprosoustav Dynamis bylo cílem vytvořit reprosoustavu, která je skutečně schopná reprodukovat kompletní slyšitelné hudební pásmo při zachování plné naturálnosti a zvukové věrnosti, tak charakteristické pro všechny produkty značky Diapasom. Výsledkem jsou skutečně širokopásmové reprosoustavy, které poskytují dokonalou rovnováhu mezi množstvím nejnižších basů, plně kontrolovaný výkon při různé hladině akustického tlaku v poslechové místnosti a koherencí témbriky. Posluchač si tak může hudbu vychutnat v nejvyšší kvalitě s pocitem absolutní přirozenosti, která je zcela bez jakýchkoliv kompromisů. Dynamis je tak koherentní v reprodukci živé hudby, že umožňuje v představivosti vnímat skutečnou přítomnost hudebních nástrojů, hudebníků a zpěváků na pódiu.